رژیم غذایی پرچرب وکم کربوهیدرات به کنترل قندخون، کاهش وزن و کاهش مصرف دارو کمک می‌کند

28 مارس 2017- یک پژوهش غیر تصادفی جدید توسط Stephen Phinney و Jeff Volek شواهد بیشتری را ارائه نموده است که نشان می دهد رژیم غذایی کم کربوهیدرات، برخلاف رژیم‌های غذایی استاندارد، در مدیریت دیابت نوع 2، موثرترند.

 در این مطالعه‌ی جدید 262 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که به اضافه وزن نیز مبتلا بودند، مصرف کربوهیدرات را در رژیم غذایی خود به 30 گرم یا کمتر کاهش داده و مصرف چربی را در رژیم غذایی خود افزایش دادند، آنها مقدار پروتئین خود را در حد متوسط نه بالا، برای القاء حالتی بنام nutritional ketosis حالتی بنام رف چربی را دررژیم غذایی خود  افزایش دادند، مقدار پروتئین خودرا درحدمتوسط نه بالا، برای القاءی خود به 30 گرم یا کمتر ، حفظ کردند.

 مطالعات پیشین نشان داده است که چنین رژیم‌های کتوژنیکی می‌توانند حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و منافع دیگری را به همراه داشته باشند. اگر چه در بسیاری از مطالعاتی که تا به امروز انجام شده است تعداد کمی از افراد شرکت داشته و غالباً افراد تحت درمان با انسولین از شرکت در این مطالعات حذف ‌شده اند.

 در مطالعه‌ی اخیر، شرکت کنندگانی که در شروع تحقیق مقدار HbA1c آنها برابر با 59.6 میلی مول بر مول بود، شرکت کردند. این افراد برای مدت ده هفته با یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک بدون ایجاد هر گونه تغییری در فعالیت فیزیکی خود(افزایش یا کاهش) تغذیه شدند.

محققان برای اطمینان از قرارگرفتن این افراد درحالت کتوزی، ترکیبی که توسط کبد در شرایط  کاهش کربوهیدرات تولید می‌شود را در این افراد اندازه‌گیری نمودند و این ترکیب بتا هیدروکسی بوتیرات نام داشت.

بعد از ده هفته رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک، مقدار HbA1c افراد شرکت کننده به 48.6 میلی مول بر مول کاهش یافت و بیش از نیمی  از این افراد توانستند به مقدار HbA1c نزدیک به نرمال یعنی حدود 47 میلی مول بر مول دست یابند(47.5 یا بیشتر).

 اکثر این افراد قبل از شروع تحقیق حداقل یک داروی کنترل کننده‌ی دیابت مصرف می‌کردند، پس از ده هفته، تقریباً 60 درصد از افراد شرکت کننده تعداد و دوز یک یا چندین داروی خود را کاهش دادند و در برخی موارد داروهای خود را بکلی قطع کردند.

از نظر کاهش وزن، شرکت کنندگان حدود 7.2 درصد از توده‌ی بدنی خود را از دست دادند. هیچ گزارشی از هیپوگلایسمی در طول مطالعه اعلام نشد. یکی دیگر از یافته‌های ثبت این تحقیق کاهش تری‌گلیسرید برخی از افراد شرکت کنندگان تا حدود 20 درصد بود. انطباق با این رژیم بسیار خوب بود و تعداد نسبتاً کمی از افراد (10 درصد)، از این مطالعه خارج شدند، این موضوع نشان می‌دهد که زندگی با این رژیم آسان و امکان پذیر است.

محققان درحال برنامه‌ریزی برای انجام تحقیقاتی دیگر برای بررسی اثر بخشی و پایداری این رژیم غذایی برای مدت بیش از دو سال هستند.

 تعداد فزاینده‌ای از محققان، پزشکان و متخصصان تغذیه در سراسر جهان از رژیم کم کربوهیدرات حمایت کرده و یافته‌های مشابهی را گزارش کرده‌اند، برای مثال اکثر بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که از این نوع رژیم تبعیت کرده‌اند، توانسته‌اند مقدار قندخون خود را تحت کنترل درآورند.

در سایت انجمن دیابت بریتانیا (diabetes.co.uk) رژیم کم کربوهیدرات به عنوان موثرترین روش بهبود مدیریت دیابت نوع 2 مدتها است که راه‌اندازی شده است و شما می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه به این برنامه مراجعه کنید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/high-fat,-low-carb-diet-reduces-hba1c,-weight-and-medication-in-us-study-96171957.html